Şirketler için çalışanlarıyla yan yana gelme durumu içerisinde bulunduğumuz süreçte son derece zor bir hale gelmiştir. Dolayısıyla seminer düzenlemek ve yürütmek artık bambaşka bir forma dönüşmektedir. Eğitim ve atölye çalışmalarının sürdürülebilirliği için hedef kitlenin devamlı birbiriyle iletişimde kalması gerekmektedir. Ayrıca hedef kitle lokal bir hedef kitle değilse kaynak ve planlama harcamaları da son derece masraflı olmakta ve ekonomik olarak da uygunluğu tartışmalıdır. Webinar, seminere katılım zorluklarını ve maliyetlerini çok daha uygun bir platforma dönüştüren online bir çözüm olarak değerlendirilebilir.
Webinar "ağ" anlamına gelen "web" kelimesi ve "seminer" anlamındaki "seminar"dan türemiş yeni bir kavramdır. Bu seminerler katılımcıların zaman ve mekandan bağımsız bir katılım kolaylığı sunar. Çevrimiçi ortamda tutulan seminerlere gerekli ekipman ve altyapıya sahip olunabilmesi durumunda internet üzerinden rahatça katılım sağlanabilir. En kapsayıcı haliyle webinar; katılımcıların online olarak seminer, kurs ve atölyelere katılım sağlayabileceği bir web konferansı kavramıdır, diyebiliriz.
Webinar temelde ortak özelliklere sahiptir. Şöyle ki; temel özelliklerinden bazılarını şunlar olarak değerlendirebiliriz:
- Gerçek zamanlı ses, video ve metin tabanlı iletişim kurma,
- Slayt gösterilerinin, belgelerin ve ekran içeriğinin kolay sunumu,
- Tüm derslerin paylaşılması, indirilmesi, kaydedilmesi, daha sonra paylaşılması veya görüntülenmesine olanak tanıma,
- Anketler, MCQ’lar (çoktan seçmeli sorular), sınavlar ve kısa testlerden oluşması.
Web seminerlerinde semineri yapan kişiyle sohbet edebilir, sorular sorabilir, anket ve testlere katılabilir, sosyal medya hesaplarınız üzerinden paylaşabilir ve yapılan sunumu da semineri veren kurumun da izniyle bilgisayarınıza indirip kaynak oluşturabilirsiniz.
İyi bir web seminerine ulaşmak için ihtiyacınız olan tek şey, yüksek hızda bir internet ve tabii ki bilgisayar, telefon ya da tablet. Bu ekipmanlara sahipseniz; dilediğiniz yerden, dilediğiniz zaman web seminerlerini takip edebilir, katılabilir, duyurabilir ve paylaşabilirsiniz.
En yaygın kullanımıyla üç türde webinar vardır, diyebiliriz. Bunlar belirli bir tarih ve saatte yayınlanan canlı web seminerleri, dilediğiniz yerden bir platform üzerinden ulaşabileceğiniz isteğe bağlı web seminerleri ve otomatik bir yazılımla saati ve tarihi geldiğinde katılım sağlanabilen otomatik web seminerleridir.
Bir Webinar Nasıl Hazırlanır?
Webinar oluşturmak ve etkili sonuçlar alabilmek için şu adımlar takip edilmelidir:
- Webinar barındırmak için profesyonel bir SAAS kullanılmalıdır.
- Webinar için bir tarih ve saat belirlenmelidir.
- Webinar konusunu ve içeriği sırasıyla seçilmeli ve hazırlanmalıdır.
- Webinara farkındalığı ve ilgiyi artırmak için sosyal medya ve açılış sayfaları kullanılarak web seminerini tanıtılmalıdır. Daha iyi erişim için hashtag kullanımı tavsiye edilir.
- Canlı webinar yapılmadan önce pratik yapılmalıdır. Gerekli olan ekipman ve ayarlar kontrol edilmelidir.
- Tüm hazırlıklar tamamlandığında webinar başlatılmalıdır.
Gerekli hazırlıklar ve süreç tamamlandığında webinar yani web semineri hazırlanmış demektir.
Webinar'ın Avantajları
Webinarlar (Web Seminerleri), geniş ve alanıyla ilgili uzman ve uzmanlaşmak isteyen kişilerce sıkça takip edilir. İçerisinde bulunduğumuz bu günlerde katılımının güçleşmiş olduğu seminerler online bir şekilde rahatça kurgulanabilir. Ayrıca düşük maliyetlidir. Organizasyonu reelde bir seminer organizasyonu yapmaktan çok daha düşük maliyet gerektirir. Çevrimiçi tutulduğunda dolayı hem katılımcılar hem de semineri gerçekleştirenler için son derece kullanışlıdır. Dilediğiniz zaman aynı seminer, atölye ya da eğitimi bilgilerinizi tazelemek için yeniden kullanabilme imkanı sunar. Dünya çapında bir erişime elverişlidir, lokal ya da zaman mekan ilişkisi içerisinde sıkışmış değildir. Marka imajını artırarak bilinirliğinizi ve güveninizi artırır. Ayrıca interaktiktir ve katılımcıların sosyal alanlarda sağlayamadığı iletişimi ve etkileşimi sanalda rahatça sergileyebilmesini sağlar. Gönüllü katılım temelli bir alan olduğu için markanıza veri ve data toplama olanağı sağlar. Böylelikle satışlarınıza da etkisi yadsınamaz ölçüde güçlüdür.
Webinar yeni dünya düzeninin güçlü bir parçasıdır diyebiliriz.
Kaynak: Cambridge