İşinizi başlatmak veya büyütmek istiyorsanız, mutlaka bir iş planına ihtiyacınız var. Planınız, istediğiniz başarıyı elde etmek için size bir yol haritası sunacaktır. Bu nedenle aklınızdaki soru bir plan yazıp yazmamak değil, şirketinizi istediğiniz yere taşıyacak bir iş planını nasıl yazacağınız olmalıdır.
İşletme planınız temelde kapsamlı bir soru cevap listesidir. İlk ve en önemli soru şudur: İşletmenizin ne yöne gitmesini istiyorsunuz? Farklı bir şekilde ifade edersek, şirketinizin üç, beş ve hatta on veya daha çok yıl içerisinde neye benzemesini istiyorsunuz? O zamanda geliriniz ve karınız nasıl olacak? Kaç çalışanınız var? Kaç bölgede faaliyet gösteriyorsunuz? Ve dahası.
Aynı şekilde, iş planınız bu soruları özellikle bir yıl gibi kısa bir süre için yanıtlamalıdır. Yani, mevcut yıl için iş hedefleriniz neler olduğu ve bu yılı başarılı bir yıl yapmak için başarmanız gerekenler.
Bu iş planlaması sorularını yanıtlarken, temel iş planı bölümlerinin her birine ilişkin soruları cevaplamanız gerekmektedir:
Şirket Analizi: Şu anda hangi ürün ve/veya hizmetleri sunuyorsunuz ve/veya gelecekte neler geliştireceksiniz ve sunacaksınız?
Sektör Analizi: Pazarınız/pazarlarınız ne büyüklükte ve nasıl değişmekte? Hangi trendler pazarlarınızı etkiliyor ve bu trendler gelecekteki başarınıza hizmet ediyor mu?
Rekabet Analizi: Rakipleriniz kimler ve her bir rakibinizin güçlü ve zayıf yönleri neler? Hangi alanlarda rekabet avantajına sahip olacaksınız ve bu avantajı nasıl elde edeceksiniz?
Müşteri Analizi: Hedef müşterileriniz kimler? Hedef müşterilerinizin demografik ve/veya psikografik profilleri nasıl? İhtiyaçları neler?
Pazarlama Planı: Hedef müşterilerinize nasıl ulaşacaksınız? Hangi promosyon taktiklerini ve pazarlama kanallarını kullanacaksınız? Ürünlerinizi ve/veya hizmetlerinizi nasıl fiyatlandıracaksınız? Her biri için hangi marka konumlandırmasını istiyorsunuz?
Yönetim Ekibi: Mevcut ekibinizde kimler var ve önünüzdeki fırsatı değerlendirmek için hangi ana işe alımları yapmanız gerekiyor? Bir Danışmanlar Kurulu veya Yönetim Kurulu oluşturacak mısınız, eğer oluşturacaksanız kimleri arıyorsunuz?
Operasyonlar Planı: Eylem planınız nedir? Bir yılın sonunda olmak istediğiniz yere ulaşmanız için atmanız gereken adımlar neler? Beş yılın sonunda olmak istediğiniz yere ulaşmanız için atmanız gereken adımlar neler?
Finansal Plan: Şirketinizi kurmak için ne kadar dış fona ihtiyacınız var? Bu fonlar hangi alanlara yatırılacak? Önümüzdeki bir ila beş yıl içerisinde tahmini gelirleriniz ve karlarınız neler? Edinmeniz gereken varlıklar neler?
Bu sekiz temel iş planı bölümündeki soruları yanıtlamak, belirli iş hedeflerini formüle etmenize yardımcı olacaktır. Ayrıca, iş planınızın Yönetici Özeti’ni (Executive Summary) yazarken dahil edilmesi gereken en önemli soruyu yanıtlamanıza yardımcı olur: neden işiniz benzersiz bir şekilde başarılı olmak için yeterli?
İşletmenizin başarıya ulaşma konusunda benzersiz şekilde yeterli olmasının birçok nedeni olabilir. Örneğin, yönetim ekibinizin kalitesi olabilir. Veya yaratmış olduğunuz benzersiz teknoloji ve/veya ortaklıklar olabilir. Eğer herhangi bir benzersiz niteliğiniz yoksa, rakiplerinizin müşterilerinizi ve pazar payınızı çalması oldukça kolay olur.
Öyleyse, şu anda bir iş planının nasıl yazılacağını düşünüyorsanız, nefes alın ve yukarıdaki soruları yanıtlamaya başlayın. Yazma kısmından daha önemli olan düşünme ve strateji kısmıdır. Elbette, başkalarının işletmenize dair fikirlerinizi okumasını ve/veya işletmenizi finanse etmesini istiyorsanız, planınız doğru bir şekilde okunmalı ve biçimlendirilmelidir. Ancak başkalarını, başarılı bir işletme kurma fethinize yatırım yapmaya ya da katılmaya teşvik edecek şey; iş planınızın içeriği, stratejiniz ve neden başarılı olacağınızdır.
Kaynak: Forbes