Elektronik Faturada İptal - İade İşlemleri Nasıl Yapılır?
Elektronik Fatura Uygulaması (e-Fatura Uygulaması) 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile hizmete alınmıştır. Bu uygulamayla mevzuata uygun e-Faturaların taraflar arasında güvenli biçimde dolaşımı sağlanır. Düzenlenen e-Faturaların iade ve iptal işlemleri de elektronik ortamda pratik bir şekilde yapılabilmektedir.
Elektronik Fatura Nedir?
Elektronik Fatura, 213 sayılı Vergi Genel Tebliği'ne göre faturada bulunması gereken bilgilerin yer aldığı, elektronik ortamda düzenlenen belgedir. e-Fatura, fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
Elektronik Fatura uygulamasına kayıt yaptıran mükellefler mal ve hizmet ifası gerçekleştiriyorsa e-Fatura düzenleme zorunlulukları vardır.
Elektronik Faturada İptal Talebi Nasıl Oluşturulur?
e-Fatura İptal/İtiraz Portalı sistemine giriş yapılmalıdır. Giriş yapmak için mali mühür veya elektronik imza kullanılır. İşlemleri yapabilmek için bilgisayarda imzalama programı açılmalı ve bu program, Portal'ın kullanıldığı süre boyunca kapatılmamalıdır.
Temel Fatura senaryosunda ve Hal Tipi Fatura senaryosunda alıcı ve satıcı tarafından iptal talebi başlatılabilir. Ticari Fatura senaryosundaysa iptal talebi gerçekleştirilemez, yalnızca itiraz bildirimi için talep oluşturulabilir.
Firmanıza Düzenlenen e-Fatura İçin İptal Adımları:
· "Fatura İptal Talebi Oluşturmak İçin Tıklayınız" ve ardından "İşlem Sahibini Seçiniz" bölümü seçilmelidir. Bu bölümden "Alıcı" alanı seçilmelidir.
· "Fatura No" bölümüne ilgili faturanın 16 haneden oluşan seri numarası girilmelidir. Ardından "Ödenecek Tutar" bölümü doldurulmalıdır.
· Akıllı kart sürücü ve şifre bilgileri girilmeli ve ardından "Talep Oluştur" bölümü seçilmelidir.
· Söz konusu talep, "İptal Talebiniz Başarıyla Oluşturulmuştur" uyarısıyla birlikte faturayı düzenleyen mükellefin portalına iletilir. Talebin durumunu öğrenmek için "Fatura İptal Taleplerinin Durumlarını Görmek ve "Adınıza Gelen İptal Taleplerine Onay Vermek İçin Tıklayınız" sekmesi kullanılabilir.
· İptal gerçekleşirse "Fatura İptal Edildi" olarak görünecektir. Eğer iptal reddi gerçekleşirse veya faturayı düzenleyen satıcı tarafından 8 gün içerisinde iptal talebi onaylanmazsa söz konusu e-Fatura, alıcının ve satıcının sanal BA ve BS formlarında görünmeye devam edecektir.
5 Adımda e-Fatura İptali: e-Fatura düzenleyen tarafından e-Fatura İptal Adımları:
- "Fatura İptal Talebi Oluşturmak İçin Tıklayınız" ve ardından "İşlem Sahibini Seçiniz" bölümü seçilmelidir. Bu bölümde "Satıcı" alanı seçilmelidir.
- "Fatura No" bölümüne ilgili faturanın 16 haneden oluşan seri numarası girilmelidir. Ardından "Ödenecek Tutar" bölümü doldurulmalıdır.
- Akıllı kart sürücü ve şifre bilgileri girilmeli ve ardından "Talep Oluştur" butonu seçilmelidir.
- "İptal Talebiniz Başarıyla Oluşturulmuştur" uyarısıyla birlikte söz konusu talep, alıcı mükellefin portalına iletilir. Talebin durumunu öğrenmek için "Fatura İptal Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İptal Taleplerine Onay Vermek İçin Tıklayınız" sekmesi kullanılır.
- İptal gerçekleşirse "Fatura İptal Edildi" olarak görünecektir. Eğer iptal reddi gerçekleşirse e-fatura alıcının ve satıcının sanal BA ve BS formlarında görünmeye devam edecektir.
3 Adımda İptal Talebi Onaylama/Reddetme : Elektronik Faturada İptal Talebi Onaylama ve Reddetme İşlemleri Nasıl Yapılır?
Kendisi tarafından düzenlenen ya da adına düzenlenen e-Faturaların iptal talebini onaylama ve reddetme işlemleri şu şekilde yapılabilir:
- "Fatura İptal Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İptal Taleplerine Onay Vermek İçin Tıklayınız" bölümü üzerinden kendilerine ulaşan iade talepleri görülür.
- Talep onaylanacaksa onay verilecek faturalar seçilir, sisteme mali mühür girilir, "Fatura İptal Et" butonuna tıklanır ve "İşlem Başarılı" sonucu alındığında iptal talebi onaylanmış olur.
- Talep reddedilecekse reddedilecek faturalar seçilir, sisteme mali mühür girilir, "Talebi Reddet" butonuna tıklanır ve "İşlem Başarılı" sonucu alındığında iptal talebi reddedilmiş olur.
4 Adımda e-Fatura İadesi : e-Fatura İadesi Nasıl Yapılır?
- NetteFatura kullanıyor iseniz “Fatura Oluştur” sekmesinden giriş yaparak iade faturası düzenleyebilirsiniz.
- e-Fatura Portalı üzerinden "Fatura Oluştur" ekranında yer alan alanlar doldurularak taslak fatura oluşturulur.
- Fatura bilgileri bölümünde yer alan bilgiler (alıcı bilgileri, mal ve hizmet bilgileri vs.) eksiksiz bir şekilde doldurulur. Burada iade söz konusu olduğu için fatura tipi "İade" olarak seçilmelidir.
- Oluşturulan fatura otomatik olarak "Taslaklar" bölümüne kaydedilir ve "Taslaklar" bölümünden "Gönder" butonuna tıklanarak alıcıya gönderilir. Taslak olarak kaydedilen faturaların alıcıya gönderilebilmesi için mali mühür veya e-imza gereklidir.